A/B testovanie na stránke, čo to je?

A/B testovaniePlánujete zmeny na vašom webe a trošku sa obávate, ako to užívatelia prijmú, či sa vôbec do týchto zmien oplatí investovať čas a peniaze? Vaše obavy sú pravdepodobne na mieste, pretože odhadnúť ako bude užívateľ reagovať na zmeny na stránke či už v designe alebo obsahu je veľmi ťažké aj s istou dávkou skúseností a obrovskou dávkou predstavivosti. Výborným nástrojom ako zmeniť dohady o tom, ako užívateľ zmenu prijme na istotu, že zmena bude mať pozitívny účinok, je tzv. A/B testovanie. Testovanie založené na porovnaní správania sa užívateľov na dvoch (prípadne viacerých) variantách stránky s cieľom zistiť, ktorá má vyšší výkon a schopnosť konverzie.

Je to spôsob, ako overiť, že nový dizajn stránky alebo zmena niektorého prvku na vašom webe v budúcnosti zlepší konverzný pomer oproti súčasnosti. Jednoducho povedané, že pôjde o pozitívnu zmenu, užívatelia budú viac klikať, nakupovať, registrovať sa alebo čokoľvek iné, čo je vašim cieľom.

Ako na to?

Najjednoduchšie je použiť niektorý z dostupných nástrojov na A/B testovanie na trhu, obľúbenými sú napr. Optimizely alebo Visual Website Optimizer (oba nástroje je možné bezplatne vyskúšať). Vo vizuálnom editore upravíte jednotlivé prvky, ktoré chcete testovať a vytvoríte si novú variantu vašej stránky. Systém na testovanie bude automaticky ukazovať jednej časti návštevníkov stránky kontrolnú (pôvodnú) verziu stránky a druhej variáciu s upraveným prvkom. V závere vyhodnotí do akej miery bude táto zmena vplývať na konverzie na vašej stránke. Potom je už len na Vás rozhodnúť sa, či plánovanú zmenu aplikujete.

A/B testovanie

Na našom obrázku je znázornená jednoduchá situácia, kedy MENU (prvok, ktorý ideme testovať) na webe je umiestnené na pravej strane a našim cieľom je zistiť či by nebolo vhodnejšie ho umiestniť na ľavú stranu. V editore si vytvoríme novú verziu webu s MENU v ľavej časti a spustíme test. Časť našich užívateľov uvidí pôvodnu verziu webu (A) a druhá časť bude v rámci testu automaticky presmerovaná na testovaciu verziu (B). Systém zaznamená zvolený cieľ, v tejto situácii je to počet klikov v MENU. Výsledkom je, že kým vo Verzii A kliklo na položky v MENU len 35 užívateľov z testovacej vzorky, vo Verzii B bolo zaznamenaných až 80 klikov. Je jednoznačné, že Verzia B vychádza z testu ako víťaz. Teraz vieme, že sa nám oplatí investovať čas a prostriedky do zmeny rozloženia našeho webu, keďže v budúcnosti nám prinesie táto zmena pozitívne výsledky.

Ak sa Vám článok páčil, zdieľajte ho s priateľmi na
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Michaela Balážová

Miluje svoju rodinu, dobré jedlo a krásne veci. Vášnivo sa zaujíma o sociálne siete, média a nové nápady. Vo WebhostingY.sk má na starosti marketing.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *