Online marketing pre e-shop

Ako neskončiť na smetisku e-shopov

Je pekné mať krásny e-shop s úžasným tovarom, ale ak o ňom nikto nevie, nepredáme nič a o nejaký čas to môžeme zabaliť. Keď s predajom cez e-shop iba začíname, pravdepodobne máme obmedzený rozpočet a veľké investície do reklamy si nemôžeme dovoliť. Preto si treba veľmi dobre zvážiť akú formu propagácie zvolíme a do čoho investujeme svoje prostriedky. Zadarmo sa zázraky nedejú, ale aj s obmedzeným rozpočtom sa dá pohrať a pri správne zvolenej stratégii vyťažiť aj zo skromného marketingu na internete celkom pekné výsledky. Ako na to?

Optimalizovať!

SEO (optimalizácia pre vyhľadávače) je nástroj ako presvedčiť vyhľadávače, najmä Google, o tom, že práve na našej internetovej stránke je ten najrelevantnejší obsah pre dané kľúčové slovo. To znamená, že ak si chcem kúpiť napr. plavky, tak keď zadám do Google “plavky“, na prvých miestach mi vyhodí stránky, ktoré skutočne predávajú plavky. Kľúčové slovo je ten výraz, ktorý by mal najviac vystihovať obsah internetovej stránky. V prípade e-shopu pôjde pravdepodobne o názvy jednotlivých produktov či skupín produktov. Pre e-shop s športovým oblečením môže byť jedným z kľúčových slov “športová móda” ale aj “snowboardová bunda”. Skúsme si zadať do Google kľúčové slovo pre náš e-shop – ak sa nenájdeme na prvej stránke, je veľmi pravdepodobné, že na náš odkaz nikto len tak ľahko neklikne a s tým treba niečo robiť. Cieľom celého SEO je dostať sa čo najvyššie na tejto prvej stránke a získať tak čo najviac návštevníkov na svoju stránku (navyše návštevníkov, ktorí hľadajú práve to, čo ponúkate).

Samotná optimalizácia je široká paleta nástrojov, začínajúc od názvu domény, úpravy štruktúry stránky a textov až po spätné odkazy (odkazy z iných stránok smerujúce na náš web). Všetky tieto nástroje sú však len doplnkom ku kvalitnému a jedinečnému obsahu, ktorý je prvým predpokladom pre vysoké hodnotenie zo strany vyhľadávačov.

Súčasné softwérové riešenia pre e-shopy väčšinou obsahujú podporu pre SEO, preto je jednoduché aj pre laika ako tak si stránku zoptimalizovať. Ak však podnikáme v silne konkurenčnom prostredí, táto optimalizácia nebude stačiť. Na internete existuje množstvo návodov a tipov ako zlepšiť svoju pozíciu vo výsledkoch vyhľadávania, treba začať študovať :)

Inzerovať cez Google AdWords

Najefektívnejší nástroj online propagácie. Cielená reklama vo výsledkoch vyhľadávania na Google, teda platené odkazy, ktoré sú uprednostnené pred neplatenými (lukratívne umiestnenie na vrchu stránky a v bočnom paneli na pravej strane). Systém reklám na Google je, dovolím si povedať, dokonalý a stále sa zlepšuje. Zjednodušene – inzerát s odkazom na našu stránku sa zobrazí, ak je do vyhľadávania zadané slovo, ktoré označíme za kľúčové. Za kliknutie platíme, za samotné zobrazenie nie (tzv. PPC reklama – pay per click). Vieme si nastaviť maximálnu cenu za kliknutie ako aj denný rozpočet, teda máme absolútnu kontrolu nad tým koľko minieme. Systém ponúka výborné cielenie reklamy (pohlavie, vek, geografická oblasť, jazyk, časové určenie, atď.) a v súčinnosti s ďalšími nástrojmi Google môžeme sledovať štatistiky návštevnosti a aj objednávok v e-shope v závislosti od efektivity jednotlivých inzerátov v Google AdWords. Google podrobne popisuje službu vo svojej nápovede, oplatí sa jej venovať svoj čas, pretože je viac ako pravdepodobné, že práve Google AdWords nám prinesie najviac zákazníkov.

Porozmýšľať nad Etarget

PPC reklama na slovenských internetových stránkach ako Zoznam.sk, Sme.sk či eTrend.sk. Systém je v princípe podobný Google AdWords, a aj keď nie je tak detailne rozpracovaný, postačuje. Či sa rozhodneme inzerovať aj prostredníctvom Etarget-u závisí od našej cieľovej skupiny a jej orientácii na slovenské internetové stránky.

Byť na Facebooku

Na Faceboooku je dnes každý. V rámci Slovenska je to takmer 2 milióny užívateľov, čo predstavuje cca 35% z celkového obyvateľstva. A to už je pekné číslo skrývajúce obrovský potenciál. Facebook je síce relatívne novým, ale o to významnejším komunikačným kanálom a marketingovým nástrojom. Vytvoriť si firemný profil je otázka pár minút, nestojí to ani euro. Získať si fanúšikov a naplniť svoj profil kvalitným obsahom a je už niečo iné, vyžaduje to permanentné nasadenie. Základný rozdiel medzi komunikáciou na linke firma-zákazník na FB voči ostatným marketingovým nástrojom je v ľudskosti a istej blízkosti. Na FB odhaľujú svoje súkromie nielen jednotlivé osoby, ale aj firmy. Púšťajú svojich fanúšikov k sebe bližšie a tí získavajú pocit dôverného vzťahu a posilňuje sa ich väzba na konkrétnu značku.

Firemný profil nie je jediná forma propagácie, ktorú FB ponúka. Tiež môžeme inzerovať formou PPC reklamy, prípadne platiť za zobrazenia inzerátu, či si vytvoriť vlastnú Facebook aplikáciu. O marketingu na Facebooku sa dá písať veľa a ešte viac a to aj plánujem, takže touto krátkou informáciou nekončím :)

Vyskúšať Twitter

Twitter je o uverejňovaní tweetov, mikroblogov, príspevkov v dĺžke maximálne 140 znakov. Aj keď Twitter nie je u nás masovo rozšírený, skladba jeho užívateľov je veľmi zaujímavá. Ide najmä o ľudí, ktorí sú na internete doma, veľa čítajú, majú vlastný názor a prezentujú ho. Cez Twitter pravdepodobne neoslovíme veľký počet potenciálnych zákazníkov, ale možno oslovíme práve tých, ktorí správu o nás posunú ďalej. A to sa cení. Twitter je tiež výborný nástroj na monitorovanie konkurencie a sledovanie trendov.

Sledovať tematicky príbuzné weby

Ak predávame svadobné šaty, zaujímajú nás stránky o svadbách, ak predávam záhradné náčinie, sledujem stránky pre záhradkárov. Prehľad o tom, čo sa deje v komunite, z ktorej pochádzajú naši potenciálni zákazníci, je výborný zdroj informácií pre ďalší rozvoj e-shopu. Vo fórach sa dozvieme čo je nové, po akom tovare je dopyt atď. Ale späť k marketingovým nástrojom, je to úžasný priestor pre cielenú reklamu. Oslovte administrátora takéhoto webu a dohodnite si spoluprácu, či už formou inzerátu, banneru alebo PR článku.

Toto je môj štartovací balíček online marketingu. Samozrejme existuje množstvo ďalších nástrojov a služieb, ale chcela som spomenúť tie najzákladnejšie a dostupné pre každého, aj s minimálnymi nákladmi. Dúfam, že sa mi to podarilo :) Postupne sa budem jednotlivým nástrojov venovať podrobnejšie v nasledujúcich článkoch.

Ak sa Vám článok páčil, zdieľajte ho s priateľmi na
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Michaela Balážová

Miluje svoju rodinu, dobré jedlo a krásne veci. Vášnivo sa zaujíma o sociálne siete, média a nové nápady. Vo WebhostingY.sk má na starosti marketing.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *