Doména

Doména, meno pre môj e-shop

Chuť a odhodlanie založiť e-shop mám, už viem aj čo v ňom budem predávať, je čas ho pomenovať. Vybrať meno pre svoje dieťa nie je ľahké, a toto nebude o nič jednoduchšie. E-shop mi bude (samozrejme že bude, musíte tomu veriť) prinášať v budúcnosti zisk vďaka mojim zákazníkom a preto sa jeho názov musí páčiť nielen mne, ale aj im a najmä vyhľadávačom.

Názov e-shopu a doména, na ktorej bude zavesený, nemusia byť rovnaké, ale ak tomu tak je, je to len a len dobre. Pri všetkých rozhodnutiach týkajúcich sa e-shopu sa pozerám na vec aj z pohľadu zákazníka. Ak raz nakúpim granule pre moju mačku v e-shope “Mačičkovo”, ktorý sídli na doméne “kocuriky.sk”, ľahko sa môže stať, že pri ďalšom nákupe o mesiac dva vyťukám do prehliadača “Kocúrikovo.sk” a ak tu nájdem iný obchod s potravou pre zvieratá, pokojne nakúpim tam. “Mačičkovo” práve stratilo zákazníka. Preto moja doména bude určite rovnaká ako názov môjho e-shopu.

Netreba sa trápiť nad tým, že doteraz som podnikala pod menom nesúvisiacim s práve vymysleným názvom e-shopu. Napríklad mám založenú živnosť Moje meno – ABC alebo spoločnosť ABC s.r.o. a môj e-shop sa bude volať Mačičkovo.sk. Existujúce obchodné meno môžem ďalej používať, svoj e-shop beriem ako jeden z projektov v rámci svojej podnikateľskej činnosti. Vyhnem sa tak pre začiatok zbytočnej byrokracii a nákladom spojeným s vybavovaním zmeny obchodného mena. V budúcnosti, keď sa mi začne dariť, e-shop sa rozrastie a budem ho chcieť oddeliť od ostatnej podnikateľskej činnosti, môžem založiť samostatnú spoločnosť s názvom totožným ako názov e-shopu. Samozrejme, ak s podnikaním iba začínam, je vhodné zvoliť rovnaký názov pre všetky tri mená (obchodné meno, názov e-shopu, doména).

Doména môže a nemusí reflektovať tovar, ktorý predávam. Dokonca sa môže stať, že ak na začiatku zvolím príliš konkrétny názov, môže mi byť v budúcnosti na obtiaž. Treba si veriť a to, že začínam s jedným druhom tovaru nebrať za konečný stav. Za pár mesiacov sa môže všetko zmeniť. Chystám sa predávať potravu pre mačky (neviem prečo dnes ma napadá práve mačací tovar, ale zostanem už teda pri ňom), zvolím si doménu “potravapremacky.sk”, v podnikaní sa mi darí a o rok rozšírim svoju ponuku o potravu pre psov, škrečky a andulky. Zrazu moja doména nezodpovedá tomu, čo predávam. Ak by som sa na začiatku rozhodla pre doménu “mnamky.sk”, po pridaní nového tovaru by som bola stále v téme.

Na druhej strane je výhodou, ak sa v doméne nachádza kľúčové slovo, ktoré predpokladám, že moji potenciálni zákazníci použijú pri vyhľadávaní napr. cez Google. Z tohto pohľadu je pre mňa ideálna doména “potravapremacky.sk”, keďže obsahuje slovo “potrava”, ktoré je pre môj e-shop relevantné. 

Je tu tiež možnosť zvoliť ako doménu dobre znejúce slovo, ktoré v podstate nemusí súvisieť s tovarom (napr. Hej.sk), prípadne v skutočnosti aj neexistujúce slovo, ale ľahko zapamätateľné a asociujúce konkrétny e-shop (napr. Muziker.sk, Pixmania.sk). Aj tieto slová predávajú a veľmi dobre. Identifikácia s webom je pri týchto doménach veľmi silná a ak doménu raz zákazník zachytí,pravdepodobne mu zostane navždy spojená s daným e-shopom. Ak mám ambíciu vytvoriť nielen bežný e-shop, ale pojem, silnú značku, určite zvolím tento spôsob výberu domény. Nezanedbateľnou výhodou pri týchto originálnych názvoch je, že väčšinou ide o zatiaľ neexistujúce domény, ktoré sú voľné pre registráciu.

Dosť bolo o obsahovej stránke domény, ako som sľúbila v minulom článku pár tipov k technickejším parametrom

  • pomlčky sú na obtiaž, ludia ich aj tak zabúdajú písať, teda radšej doménu bez pomlčky ako s ňou (ak veľmi túžim po pomlčkovej, zaregistrujem jednu aj druhú a nastavím si presmerovanie). Ak sa na “bezpomlčkovej” doméne nachádza konkurencia, často jej nechtiac dohadzujem zákazníkov, pozor na to.
  • nikto si ešte nezvykol (pravdepodobne ani nikdy nezvykne) na domény s interpunkčnými znamienkami (tzv. IDN), aj keď je technicky možné zaregistrovať ich, radšej sa im vyhýbam.
  • v jednoduchosti je krása platí aj tu, krátke domény si zapamätá každý, dlhé a viacslovné nikto
  • koncovku domény (tzv. TLD – .sk .com .eu a iné) voliť podľa cieľovej skupiny potenciálnych zákazníkov a nie podľa ceny. Ak plánujem predávať predovšetkým na Slovensku, treba zainvestovať do slovenskej .sk domény (je drahšia ako nadnárodné domény), vyhľadávače pri vyhľadávaniach lokalizovaných na Slovensku to určitie ocenia a u zákazníkov to vzbudzuje väčšiu dôveru ako zahraničná/nadnárodná koncovka.

Počas vymýšlania a prehodnocovania najlepšej domény netreba zabúdať kontrolovať obsadenosť zvolenej domény, je veľmi pravdepodobné, že tú úžasnú originálnu doménu, ktorú som práve vymyslela, už zaregistroval niekto predomnou. Opakujem nebude to jednoduché, ale nevzdávať sa, stojí to za to :)

Ak sa Vám článok páčil, zdieľajte ho s priateľmi na
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Michaela Balážová

Miluje svoju rodinu, dobré jedlo a krásne veci. Vášnivo sa zaujíma o sociálne siete, média a nové nápady. Vo WebhostingY.sk má na starosti marketing.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *