Hosting

Miesto pre môj e-shop – nepodceňujte výber webhostingu

Mnohokrát si uvedomíme aký dôležitý je výber webhostingu pre e-shop až vo chvíli, keď zvolený hosting zlyhá. Stránka sa nedá načítať, telefónne číslo poskytovateľa webhostingu nikto nezdvíha, na e-maily nikto neodpovedá. Moja finančná strata rastie s každým potenciálnym zákazníkom, ktorý si po vyťukaní adresy môjho e-shopu v prehliadači prečíta hlášku, že stránka nebola nájdená. Preto je rozumnejšie venovať výberu webhostingu pozornosť skôr ako príde k akýmkoľvek problémom. Vyhneme sa tak zbytočným problémom či prípadným presunom e-shopu od jedného poskytovateľa webhostingu k druhému, čo predstavuje samozrejme náklady. Ale po poriadku – čo to ten webhosting je a kde ho objednať?

Webhosting je služba zabezpečujúca, aby internetové stránky boli prístupné na internete. Vačšina e-shopov funguje dlhodobo na zdieľanom webhostingu (klasický webhosting), na začiatok teda naozaj nie je potrebné zaoberať sa prenajatím si virtuálneho servra či kúpou fyzického, aj keď vás o tom niekto môže presviedčať. Zdieľaný webhosting je najjednoduchší a najlacnejší spôsob ako umiestniť svoj e-shop na internet.

Pri objednávaní webhostingu sa stretnete s rôznymi pojmami a skratkami, ktoré možno nie sú každému zrozumiteľné. V skratke sa pokúsim jednoducho vysvetliť tie, ktoré sú pre kľúčovými pre fungovanie e-shopu.

Diskový priestor – veľkosť priestoru, ktorý bude e-shop zaberať na webhostingovom serveri. Tento údaj získate tak, že sa pozriete koľko priestoru zaberá e-shop vo vašom počítači. Samozrejme treba si objednať väčší priestor, nakoľko e-shop bude neustále narastať (pridávaním produktov, samotným obchodovaním…). Diskový priestor môže byť rozdelený samostatne pre web (stránku), databázy a e-maily.

MySQL (databáza) – forma, v akej sú uložené dáta o produktoch, objednávkach, zákazníkoch a iné v e-shope. Pre fungovanie e-shopu potrebujete minimálne jednu databázu.

FTP účet – prístup, cez ktorý si nakopírujete svoj e-shop (celý software pre e-shop) na server poskytovateľa webhostingu.

E-maily – je mi samozrejme jasné, že každý vie, čo je e-mail :) Nie každý však využíva e-mailové služby, ktoré sú súčasťou takmer každého webhostingu, hoci ich má zaplatené. Pôsobí veľmi neprofesionálne a pravdupovediac aj neseriózne ak vo svojom e-shope “Obchodik.sk” uvádzate v kontaktoch e-mailovú adresu “obchodik@mailzadarmo.sk” alebo niečo podobné či nebodaj svoju súkromnú e-mailovú adresu. Takže odteraz už len “hocico@obchodik.sk”.

Základné pojmy za nami, teraz treba vybrať poskytovateľa webhostingu. Ja považujem za dôležité najmä tieto otázky:

Serióznosť

Vyberajte si firmu, ktorá sa naozaj profesionálne venuje webhostingu – rôzne webdesignové štúdia či iné firmy tiež prevádzkujú jeden dva servre, ale pokiaľ nie je poskytovanie webhostingu ich hlavnou činnosťou nikdy nezískate také služby ako od niekoho, pre koho je to prioritou. Rovnako internetoví provideri (tí, od ktorých si kupujete internetové pripojenie) radi ponúkajú webhosting, ich služby sú však vo väčšine prípadov predražené a zároveň nedostatočné.

Nebojte sa poskytovateľa webhostingu kontaktovať ešte pred objednaním služieb, spýtať sa na čokoľvek, čo vás o webhostingu zaujíma, ak hrajú fair play, otázok sa nebudú báť. Overte si ako dlho firma poskytuje webhostingové služby, začiatočníkom môžete zveriť svoje bočné projekty, ale e-shop, ktorý má zarábať, nech prevádzkuje niekto skúsený. Čítajte stránku poskytovateľa – mala by vás zaujímať najmä dostupnosť stránok, bezpečnosť a zálohovanie dát a riešenie konektivity serverov (pripojenia na internet).

Dostupná a ochotná podpora zákazníkom

Je veľmi dôležité vedieť sa bez problémov nakontaktovať na svojho webhostingového poskytovateľa v podstate kedykoľvek. Aj keď všetko beží korektne, môže sa stať, že si nebudete vedieť dať rady napríklad s niektorým nastavením webhostingu a budete potrebovať pomoc. Vtedy oceníte rýchlu a ochotnú podporu zo strany firmy, u ktorej hostujete svoj e-shop. E-mailová podpora je fajn, ale telefonická a online podpora je samozrejme viac. Určite tiež poteší, ak vás na podpore neodbijú s problémom s tým, že “toto nie je záležitosť webhostingu”, ale problém riešia aj nad rámec svojich povinností.

Webhosting na mieru alebo neobmedzený webhosting?

V minulosti sa predával webhosting najmä v prednastavených balíčkoch s určenými parametrami ako veľkosť priestoru, počet e-mailových schránok, databáz atď. Dnes sú dva trendy. Buď poznáte presne svoje potreby (diskový priestor, databázy, e-maily) a webhosting si nastavíte, tak aby vám dokonale sadol, vtedy volíte tzv. webhosting na mieru alebo zvolíte o niečo drahšiu verziu a dostanete neobmedzené služby.

Cena

Samozrejme nezanedbateľným faktorom pri rozhodovaní je aj cena. Tu však asi poradím len jediné – pozor na výnimočne lacné ponuky :)

Technickú časť prípravy e-shopu (doménasoftware, webhosting) som v podstate pre túto chvílu vyčerpala, nabudúce začínam o mne bližšej téme a to, ako svoj internetový obchod spropagovať na internete.

Ak sa Vám článok páčil, zdieľajte ho s priateľmi na
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Michaela Balážová

Miluje svoju rodinu, dobré jedlo a krásne veci. Vášnivo sa zaujíma o sociálne siete, média a nové nápady. Vo WebhostingY.sk má na starosti marketing.

2 názory na “Miesto pre môj e-shop – nepodceňujte výber webhostingu”

  1. Super článok, len tak ďalej :)

    Keď webhosting tak u mňa to je jedine WebSupport. Páči sa mi aj to, že aj keď nemajú najnižšie ceny, tak stačí trochu hľadať a dostanete zaujímavú extra zľavu.

    1. Ďakujem za pochvalu :)
      Našim cieľom nie je poskytovať najlacnejšie služby na trhu, zameriavame sa na kvalitu a naši zákazníci to oceňujú. Napriek tomu niekedy poskytujeme aj my extra zľavy, odporúčam sledovať našu FB page a firemný Twitter, kde sa vždy včas dozviete o každej zľave či inej výhode.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *