Nájde ma Google? – Sociálne siete

Sociálne sieteFacebook, Twitter, Google+, YouTubePinterest, LinkedIn

Chcete propagovať svoju stránku alebo e-shop na internete a nemáte ešte založený účet ani na jednej zo sociálnych sietí? Chyba! Sociálne siete sú nielen fenoménom dnešnej doby, ale aj veľmi silným marketingovým nástrojom.

Nútia nás, prevádzkovateľov internetových stránok a elektronických obchodov, naučiť sa komunikovať so svojimi zákazníkmi, potenciálnymi zákazníkmi, ale aj neprajníkmi novým spôsobom. Sociálne siete zmenili vzťah firma-zákazník a otvorili priestor pre úplne iný spôsob komunikácie. Zrazu ste so svojimi zákazníkmi (pre zjednodušenie budem všetkých, s ktorými komunikuje firma prostredníctvom sociálnych sietí nazývať zákazníkmi) v každodennom kontakte, zdieľate s nimi veľké množstvo informácii, ale stále je len na vás do akej miery im umožníte nahliadnuť do vašej “kuchyne”.

Rozpísala som sa a skoro som zabudla na svoju pôvodnú tému a to “Nájde ma Google”, konkrétne na spôsoby off page optimalizácie. Ako k nej teda sociálne siete prispievajú? Prepojenie internetovej stránky so sociálnymi sieťami (napr. tlačidlá pre zdieľanie obsahu vašej stránky) a rozumná komunikácia prostredníctvom firemného profilu či kanálu prináša množstvo odkazov na vašu stránku a to zvyšuje samozrejme vaše skóre v očiach Google. Tiež Vám dáva možnosť zvýšiť počet odkazov smerujúcich k vám vo výsledkoch vyhľadávania Google. Zákazník totiž nenájde len odkaz priamo na vašu internetovú stránku, ale aj na jednotlivé prezentácie vašej firmy na sociálnych sieťach.

Pre začiatok by som odporučila kombináciu Facebook + Twitter, prípadne len Facebook, s ostatnými sieťami by som počkala, keďže “obsluhovať” dva profily bude už tak dosť náročné a mať vytvorené profily všade, ktoré nebudete mať čas aktualizovať nemá zmysel.

Facebook

Firemný profil (alebo “page”, používajú sa oba pojmy) na Facebooku (FB) bude pravdepodobne tým prvým, ktorý si založíte. Predpokladajme, že vášmu firemnému profilu predchádzal váš osobný, a teda je vám viacmenej jasné ako FB funguje a rozumiete, o čom hovorím, keď “postnem fotku” a “olajkujem status”. Základom úspešnej firemnej komunikácie na FB je jedinečný a relevantný obsah, pravidelnosť postovania a obojsmernosť.

Jedinečný a relevantný obsah je alfou a omegou všetkých sociálnych sietí. Ich návštevníci sú presýtení opakujúcimi sa informáciami, ktoré sa k nim dostávajú z každej strany, preto je dôležité poskytnúť im niečo nové, iné, lákavé a vybudiť ich k interakcii (olajkovať, okomentovať, zdielať). Ideálom je pripravovať samostatný obsah, ktorý bude určený len pre váš FB profil. FB je v svojej najnovšej podobe (timeline) orientovaný veľmi vizuálne, text je potlačený a do popredia vystupujú obrázky a videá. Preto aj vašou snahou by malo byť podporiť každú informáciu, ktorú chcete zákazníkovi cez FB podať, vhodným obrázkom prípadne videom. Ako som už veľakrát napísala, základom celej SEO optimalizácie je relevantnosť, v rámci sociálnych sietí to nie je inak. Môžete pridávať vtipné posty alebo chutné obrázky malých detí a získavať tak “lajky”, ale vašim cieľom je budovať vzťah zákazníka k firme, teda všetky komunikované informácie by mali byť relevantné k činnosti firmy.

Pravidelnosť postovania je veľmi “ošemetná” záležitosť – treba nájsť zlatú strednú cestu medzi pridávaním príspevkov “raz za uhorský rok” a postovaním hraničiacim so “spamovaním”. Ako som sa dozvedela na jednom školení o FB, všeobecne sa odporúčajú cca 2 príspevky týždenne, čo sa aj mne javí ako optimum. Toto množstvo neotravuje a zároveň umožňuje podať dostatok informácií. Samozrejme počet príspevkov sa niekedy môže prudko zvýšiť (napr. komentovanie prebiehajúcej atraktívnej akcie vo firme… ) alebo aj znížiť. Dôležitý je však nielen počet postov, ale aj čas kedy sú uverejnené. Facebook je pre väčšinu ľudí najmä oddychová aktivita a pripájajú sa až v neskorších popoludňajších alebo večerných hodinách, preto aj vaše príspevky by mali byť publikované v tomto čase. Dnes už existuje možnosť načasovať uverejnenie postu na konkrétny dátum a čas, čo vám môže veľakrát zjednodušiť prácu.

Obojsmernosť… Písať si na FB sám so sebou nemá samozrejme žiaden efekt. Aby mala komunikácia význam, je treba aj aktivitu od našich potenciálnych zákazníkov v podobe like-ov, komentov a zdieľaní. Práve k tomu sa ich snažíme vyprovokovať pravidelne uverejňovaným jedinečným a relevantným obsahom. FB ponúka celkom pekné rozhranie pre administráciu profilu, kde viete sledovať všetky potrebné veličiny týkajúce sa obľúbenosti vášho profilu. Aby firemný profil žil musí mať dostatok fanúšikov (osoby, ktoré kliknú na “Like” pre daný profil), je mnoho fínt ako ich získať, trošku pogooglite a vyberte si :) Určite však neodporúčam nákup fanúšikov, ktorý v skutočnosti nemajú o vašu firmu alebo produkt žiaden záujem, vysoký počet týchto fanúšikov možno vyzerá na prvý pohľad veľmi dobre, v skutočnosti však vie aj uškodiť. Ako by sa vám páčilo keby nikto z vašich 20 000 kúpených fanúšikov neokomentoval váš nový produkt?

Twitter

Twitter je výborný nástroj nielen pre komunikáciu so zákazníkmi, ale aj pre sledovanie konkurencie a ako zdroj nových vedomostí využiteľných pre biznis. Raz som čítala výborný blog o tom prečo ísť na Twitter a myslím, že najlepšie spravím, ak vás na neho odporučím – Ivana Sendecka o Twitteri.

Ak sa Vám článok páčil, zdieľajte ho s priateľmi na
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Michaela Balážová

Miluje svoju rodinu, dobré jedlo a krásne veci. Vášnivo sa zaujíma o sociálne siete, média a nové nápady. Vo WebhostingY.sk má na starosti marketing.

3 názory na “Nájde ma Google? – Sociálne siete”

    1. Ďakujem, budem sa snažiť tému ďalej rozpracovať v ďalších postoch. K tomu Google, podľa všetkého je to tak už teraz, budeme sa tomu musieť prispôsobiť :) Aj keď ja nie som práve fanúšikom pluska…

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *