Nájde ma Google? – Úvod

Registrácia stránky do GoogleGoogle hýbe svetom internetu o tom niet pochýb. Čokoľvek hľadáme, nájdeme to na Google. Ja hovorím, že Google vie všetko, niekedy dokonca aj to, na čo myslím – u mňa totiž často supluje akúsi externú pamäť, ktorá mi chýba :) Už som viackrát dostala otázku, čo treba spraviť aby internetovú stránku prípadne e-shop, Google našlo. Ako to teda je? Nájde Google každú stránku? Je to zadarmo? A ako tomu pomôcť?

V skutočnosti takmer každú stránku si nájde Google sám, bez toho, aby sme vôbec museli niečo urobiť. Google má vlastný inteligentný software tzv. Google crawler alebo Googlebot, ktorý pravidelne prehľadáva internet a indexuje nové aj existujúce stránky. Spravidla je to otázka niekoľkých hodín maximálne dní od uverejnenia stránky na internete, kým si ju Google crawler všimne. Ako zistíme, či už sa tak stalo? Najjednoduchší spôsob je spýtať sa priamo Google – zadať do vyhľadávania názov svojej domény s určením “site:” a vo výsledkoch vyhľadávania uvidíme všetky stránky (podstránky) na danej doméne, ktoré sú už zindexované (teda zaradené do vyhľadávania). Napríklad zindexovanie našej stránky WebhostingY.sk nájdem takto “site:WebhostingY.sk“. Ak však zistíme, že Google predsa len našu stránku ešte nezindexoval a teda nevie ju nájsť, je tu samozrejme riešenie – ručné zadanie URL adresy do Google. Tento nástroj je prístupný iba pre prihlásených užívateľov, nie je však nutná žiadna komplikovaná registrácia, stačí sa prihlásiť pod svojím menom a heslo rovnakým ako do Gmail-u (ak ešte Gmail nepoužívate, ďalší dôvod prečo začať). Google síce žiadnym spôsobom negarantuje, že po zadaní URL adresy stránku zindexuje – ak sa však jedná o skutočnú stránku so skutočným obsahom, prípadne e-shop, nie je dôvod, prečo by tak neurobil (Google napr. nezindexuje stránky obsahujúce spam či iné škodlivé kódy, neexistúce odkazy a podobne).

Nanešťastie, to, že je stránka zindexovaná ešte neznamená, že ju pomocou Google nájde každý. Je totiž možné, že Google odkaz na našu stránku nezobrazuje práve vtedy, kedy by sme chceli a najmä nie tam, kde by sme chceli. Zákaznící, či ktokoľvek iný, vyhľadávajú v Google na základe kľúčových slov t.j. výrazov, ktoré najlepšie vystihujú to, čo hľadajú. Ak sa chystám kúpiť si novú knihu od P.Coelha, pravdepodobne zadám do Google výraz “Coelho”. Vo výsledkoch vyhľadávania dostanem hneď na prvej pozícii odkaz na stránku kníhkupectva Martinus.sk, moje vyhľadávanie bolo úspešné, knihu v Martinus-e kúpim a už ma nezaujíma, že sa na druhej alebo tretej stránke výsledkov vyhľadávania nachádza ďalší e-shop, ktorý tiež predáva Coelhove knihy. Naším cieľom by teda malo byť, aby sa odkaz na náš e-shop nachádzal pri zadaní vybraných kľúčových slov čo najvyššie v rámci výsledkov vyhľadávania a teda, dokázal upútať pozornosť potenciálneho zákazníka do tej miery, aby na odkaz klikol. Ak sa totiž odkaz nachádza ďalej ako na prvej stránke s výsledkami, v podstate nikto sa k nemu nedostane a navonok to vyzerá, že Google stránku nevie nájsť.

Ako som už naznačila v predošlom článku, existuje spôsob ako Google (ale aj iné vyhľadávače) presvedčiť, že práve tá naša stránka je hodná umiestnenia sa na prvých priečkach vo výsledkoch vyhľadávania, a tým je SEO – optimalizácia pre vyhľadávače. SEO je súbor veľkého množstva nástrojov, ktoré môžeme rozdeliť do dvoch skupín

  • on-page optimalizácia (na stránke)
  • off-page optimalizácia  (mimo stránky).

On-page SEO

O on-page optimalizácii a jej faktoroch sa dá nájsť na internete kopec článkov, preto sa zatiaľ nechcem na túto tému veľmi rozpisovať. Ide najmä o správny výber domény (toho som sa už v jednom článku dotkla), titulok stránky, spôsob ako a v akej miere zahrnúť kľúčové slová do nadpisov a obsahu stránky, samotná štruktúra stránky a podobne. Základom je samozrejme kvalitný obsah, stránka by mala obsahovať užitočné informácie, ktoré sú atraktívne pre jej návštevníkov. To je to najdôležitejšie, čo Google vyhodnocuje. S ostatnými faktormi, najmä pri e-shopoch, nám pomôže aj samotných software pre internetový obchod, ktorý, ak patrí k tým lepším, zväčša obsahuje podporu SEO optimalizácie a navedie nás ako a kde čo nastaviť.

Off-page SEO

Omnoho radšej sa venujem off-page optimalizácii, ktorá je pre mňa osobne zaujímavejšia. Off-page, v preklade mimo stránky, znamená, že na svoju stránku upozorňujem zvonka. Ide najmä o rôzne formy odkazov na stránku. Ako môžeme takéto odkazy získať? Spísala som 10 hesiel, ktoré charakterizujú off-page optimalizáciu, každý predstavuje určitú stratégiu získavania odkazov z externých zdrojov na našu stránku:

  1. Registrácia do katalógov
  2. Výmena odkazov
  3. Linkbaiting
  4. PR články, recenzie
  5. Sociálne siete
  6. Blog
  7. Komunikácia vo fórach
  8. Publikovanie fotografií a videí
  9. Mapy
  10. PPC reklamná kampaň

Niektorým z týchto výrazov možno ešte nerozumiete. Som presvedčená, že každý z nich si zaslúži, aby som sa mu venovala podrobnejšie, preto berte tento článok ako taký malý rozcestník – postupne budem k jednotlivým heslám pridávať odkazy na konkrétne články s podrobným popisom danej stratégie budovania externých odkazov.

Naznačené nástroje nám vedia pomôcť vylepšiť si nielen svoje SEO, ale aj si budovať svoje meno a značku na internete. Ale netreba zabúdať na staré známe “všetko s mierou”, treba si dať pozor, aby sme to s aktivitou neprepískli. Nie je nič horšie ako byť označený za spam, či už v očiach Google alebo reálnych ľudí, zákazníkov. Táto nálepka sa totiž veľmi zle odstraňuje…

Ak sa Vám článok páčil, zdieľajte ho s priateľmi na
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Michaela Balážová

Miluje svoju rodinu, dobré jedlo a krásne veci. Vášnivo sa zaujíma o sociálne siete, média a nové nápady. Vo WebhostingY.sk má na starosti marketing.

Názor na “Nájde ma Google? – Úvod”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *