Prečo a ako spojiť svoj obsah s Google+, Google Authorship

Prečo a ako spojiť svoj obsah s Google+, Google Authorship

Pozícia nástrojov obsahového marketingu je stále silnejšia aj v marketingových stratégiach slovenských firiem. Google nás dlhodobo svojimi úpravami algoritmu vyhľadávania presviedča, že jediná správna cesta ako byť úspešný na webe je tvorba obsahu. Kvalitného obsahu.

Čoraz častejšie vidíme vo výsledkoch vyhľadávania Google odkazy na obsah, ktorý je identifikovaný s jeho autorom. V rámci odkazu je zobrazená aj fotografia autora, link na jeho Google+ profil, informácia o počte kruhov G+, v ktorých sa autor nachádza, prípadne odkaz na ďalší obsah autora. Takýto, o doplňujúce informácie rozšírený odkaz, sa v súčasnej terminológii označuje ako “rich snippet”.

Google autorstvo vo výsledkoch vyhľadávania

Rich snippet

Google dáva možnosť autorom online obsahu (článkov, blogov, multimediálneho obsahu), prostredníctvom svojho nástroja Google Authorship (alebo Autorstvo), byť prepojení s obsahom, ktorí tvoria a uverejňujú na webe. Keď v roku 2005 Google požiadalo o patent na Agent Rank, bolo to predzvesťou hodnotenia kvality obsahu cez hodnotenie jeho autora. Jedným z predpokladov pre vytvorenie systému hodnotenia kvality obsahu  bola identifikácia autora, ku ktorej došlo spustením sociálnej siete Google+ v lete 2011. V súvislosti s tým evidujeme aj vznik Autorstva.

Čo to je Google Autorstvo?

Google Autorstvo je spôsob, ako môže autor prepojiť obsah umiestnený na webe so svojím Google+ profilom. Môžeme si to predstaviť ako určitú formu digitálneho podpisu.

Google týmto spôsobom získava prístup k informáciam o tom, aký obsah konkrétny autor tvorí, ako často, na akej kvalitatívnej úrovni, v akých témach je doma a v akých nie, či je jeho obsah ďalej šírený prostredníctvom sociálnych sietí atď. Informácie spracováva a vytvára si tak obraz o tom, v čom je autor odborník a ako ho vníma online svet.

Vďaka Autorstvu vie Google lepšie hodnotiť kvalitu a relevanciu obsahu a ponúkať tak vo výsledkoch vyhľadávania ten najlepší obsah. Autorstvo sa tak stáva jedným z dôležitých nástrojov SEO.

Výhody Google Autorstva

Odkaz vo výsledkoch vyhľadávania je s použitím Autorstva rozšírený o fotku autora, jeho meno s linkou na Google+ profil a informáciu o počte kruhov G+, v ktorých je autor zaradený (táto informácia hovorí o popularite autora v sieti Google+), prípadne ďalšie informácie.  Takýto odkaz je na prvý pohľad zaujímavejší a dôveryhodnejší ako bežné odkazy.

Ako dokazuje štúdia očnou kamerou prezentovaná SearchEngineJournal.com, odkazy s identifikovaným autorom priťahujú pohľad užívateľa dokonca viac ako platené odkazy v hornej časti výsledkov vyhľadávania. Môžeme teda predpokladať, že aj miera prekliku na odkaz bude rásť vďaka zvýšenému počtu užívateľov, ktorých odkaz zaujme oproti bežnému odkazu (odhaduje sa, že ide o 30-150% nárast počtu klikov po zavedení Autorstva).

Na základe vyjadrení niektorých z predstaviteľov Google (naposledy sa k tomu vyjadril Pierre Far na konferenci SMX East v septembri 2013) sa predpokladá, že v súčasnosti sa pracuje na systéme, kde bude autorovi pridelený tzv. Author Rank, ktorý bude významne ovplyvňovať umiestnenie vo výsledkoch vyhľadávania, čo môže v budúcnosti výrazne ovplyvniť spôsob vyhľadávania. Aj keď v tejto chvíli ešte pozíciu vo výsledkoch Autorstvo neovplyvňuje,  keď k tomu príde,  je treba byť pripravený.

Ako si nastaviť Google Autorstvo na svojom webe?

Autorstvo sa nastavuje v zásade dvoma spôsobmi overením e-mailovej adresy alebo použitím parametru rel=author.

Publikačné systémy pre blogovanie ako WordPress poskytujú možnosť nastavenia Autorstva pomocou Plug-inov pracujúcich s parametrom rel=author. Ja som pre tento blog použila Plug-in Google Plus Authorship.

Overenie e-mailovej adresy

  • Potrebujete e-mailovú adresu na rovnakej doméne na akej publikujete obsah. Napr. ak ste autorom článkov na moja_domena.sk, potrebujete e-mailovú adresu hocico@moja_domena.sk
  • Pri každom obsahu (napr. článku) na danej doméne musíte mať označenie, že ste autorom. Napr. autor: Jozef Novák
  • Vložte e-mailovú adresu do políčka na stránke Google Autorstva a potvrďte kliknutím na tlačítko Registrovať autorstvo.

Prepojenie obsahu pomocou atribútu rel=author

  • Na stránke, kde publikujete obsah pridáte odkaz na svoj Google+ profil v tomto tvare
<a href="[url_profilu]?rel=author">Google</a>
  • Namiesto [url_profilu] vložíte URL adresu svojho Google+ profilu napr. https://plus.google.com/110575821585412920424
  • Do svojho profilu na G+ v sekcii Profil / O mne / Odkazy / Prispievateľ na stránkach vložte odkaz na stránku, kde publikujete obsah a uložte

Správne nastavenie Autorstva si overte pomocou Nástroja na sledovanie štruktúrovaných dát . Ak je nastavenie správne, vidíte aj náhľad odkazu na svoj web ako sa bude zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávania. Nebuďte sklamaní, ak následne rovnako vyzerajúci “rich snippet” odkaz vám nevráti aj reálne vyhľadávanie cez Google. Trvá to dlhšiu dobu (dni, niekedy aj týždne), kým Google opäť zindexuje váš web a začne zobrazovať odkaz na web aj s identifikovaným autorom.

Ak vás zaujíma ako si vedie váš obsah vo vyhľadávaní Google odporúčam vám nástroj Štatistiky autora v Google Webmaster Tools. Nájdete tu informácie o počte zobrazení jednotlivých stránok s obsahom, o počte klikov či umiestnení odkazu vo výsledkoch vyhľadávania.

Štatistiky autora

Pre zväčšenie kliknite na obrázok

Upozornenie na záver – Google Authorship je určené výslovne pre autorov, nesnažte sa prepájať týmto spôsobom napríklad firemný profil na G+ s firemnou stránkou alebo e-shopom. Mohli by ste si tým v rámci vášho SEO veľmi ublížiť a získať penalizáciu od Google, ktorej náprava nie je jednoduchá. Pre prepojenie firemného profilu s webom je určený atribút rel=publisher, ktorého použitie a implementáciu vysvetlím v ďalšom článku.

Ak sa Vám článok páčil, zdieľajte ho s priateľmi na
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+

Michaela Balážová

Miluje svoju rodinu, dobré jedlo a krásne veci. Vášnivo sa zaujíma o sociálne siete, média a nové nápady. Vo WebhostingY.sk má na starosti marketing.

Názor na “Prečo a ako spojiť svoj obsah s Google+, Google Authorship”

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *